VSI ZA ENEGA, EDEN ZA VSE

Podcast Uršula Majcen

Šport in zdravje ali če želite, gibanje in zdravje, gresta z roko v roki. To je dejstvo. Šport sprosti, krepi, vzgaja, druži, nasmeji, povezuje in spodbuja pozitivne vrednote. Šport je investicija za celo življenje ali kot piše na spletni strani Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport je »športna dejavnost osnova zdravega in zadovoljnega življenja …«

Svetovna zdravstvena organizacija priporoča 150 minut zmerne ali 75 minut močno intenzivne telesne dejavnosti na teden. Zato ne pozabite na gibanje tudi v tem obdobju. Redna vadba je namreč koristna, zlasti v času tesnobe, krize in strahu. Zato z razlogom obstajajo pomisleki, da bi lahko v času pandemije, pomanjkanje dostopa do rednega športnega udejstvovanja oziroma vadbe, vplivalo na imunski sistem ter povzročilo poslabšanje obstoječih bolezenskih stanj, ki so posledica tudi sedečega načina življenja.

Pomanjkanje dostopa do vadbe in telesne dejavnosti vpliva tudi na duševno zdravje, poveča stres ali tesnobo, ki jo bodo imeli mnogi zaradi izoliranosti od običajnega družbenega življenja. Možna izguba družinskega člana, prijatelja ali znanca zaradi virusa ter vpliv covid situacije na ekonomsko blaginjo bo te učinke še poslabšal.

Zato je zelo pomembno, da poskušamo ohranjati raven aktivnosti v skladu s priporočenimi smernicami. Ne samo, da ima vadba pozitiven, neposreden učinek na imunski sistem, ampak preprečuje tudi negativne učinke stresa in izoliranosti v zaprtih prostorih.

Čeprav trenutno ne obstajajo znanstveni podatki o učinkih vadbe na »korona viruse«, obstajajo dokazi, da lahko vadba zaščiti gostitelja pred številnimi drugimi virusnimi okužbami, vključno z gripo, rinovirusom (še en vzrok prehlada) in herpesvirusi, kot je Epstein-Barr (EBV) …

Raziskava Jeffa Woodsa v laboratoriju Univerze v Illinoisu je pokazala, da so vadbe z zmerno intenzivnostjo, med aktivno okužbo z gripo, zaščitile miši pred smrtjo. Glavni poudarek te raziskave je razumeti, kako lahko vadba ublaži negativne učinke stresa za ohranjanje imunske funkcije, zlasti v daljših obdobjih izolacije in zaprtosti, kot so vesoljska potovanja. Pred kratkim so dokazali, da so astronavti, ki so imeli, pred šestmesečno misijo na Mednarodno vesoljsko postajo, večjo kardio-respiratorno kondicijo in vzdržljivost skeletnih mišic, med misijo manj možnosti za ponovno aktiviranje EBV. Še več, tistim astronavtom, ki so imeli nižjo stopnjo kondicije pred poletom in so se vrnili na Zemljo z največjo stopnjo kardio-respiratorne razgradnje, se je med misijo bolj verjetno ponovno aktiviral virus. Ponovna aktivacija virusa je globalni pokazatelj oslabelosti našega imunskega sistema, za kar raziskovalci menijo, da je v veliki meri posledica stresorjev, povezanih z izoliranostjo in zaprtjem. Te raziskave kažejo, da je vadba, poleg zgoraj omenjenih neposrednih učinkov, ki jih lahko ima na celice in molekule imunskega sistema, lahko učinkovit protiukrep, ki ga povzroča stres in pomaga ohranjati imunsko funkcijo in nižje tveganje za okužbo.

Trenutno predstavlja največje tveganje za okužbo s COVID-19 izpostavljenost drugim, zato je izjemno pomembno, da najdemo kreativne načine gibanja, hkrati pa ohranjamo socialno razdaljo in ustrezne higienske ukrepe. Čeprav vadba morda ne bo preprečila, da bi se okužili, če smo izpostavljeni, je verjetno, da bomo z dejavnostmi okrepili naš imunski sistem in s tem zmanjšali škodljive učinke virusa, izboljšali naše simptome, pospešili čas okrevanja in zmanjšali verjetnost, da lahko okužimo druge, s katerimi pridemo v stik. To je zgolj moja intuicija, vendar pričakujem, da bo po tej pandemiji sledilo več raziskav na temo “vadba, imunost, COVID-19”, da bomo lahko zagotovili natančnejša priporočila za vadbo, ki se nanašajo na tveganje in nadzor okužbe tako pri zdravih, kot pri rizičnih populacijah.

Vadba oziroma gibanje naj torej ostane del dnevnega rituala. Na kakšen način? V tem času se je pojavilo ogromno spletnih vsebin, prilagojenih najrazličnejšim profilom ljudi, od brezplačnih vaj na družbenih omrežjih do tečajev raztezanja, meditacije, joge in plesa, pri katerih lahko sodeluje cela družina. Številni fitnes studii in trenerji ponujajo naročnine za aplikacije in spletne video ter avdio posnetke različnih dolžin, ki se dnevno spreminjajo. Na platformah družabnih omrežij je na voljo ogromno demonstracij fitnesa v živo …

Vendar dostop do teh virov še zdaleč ni splošen, saj vsi vendarle nimajo dostopa do digitalnih tehnologij. Digitalni razkorak tako ni viden le v bančništvu na daljavo, učenju ali komunikaciji, temveč tudi pri dostopu do virtualnih športnih priložnosti. Še zlasti v teh časih so radijski ter televizijski programi in distribucija tiskanega materiala, ki spodbujajo telesno aktivnost, ključnega pomena za premostitev digitalne ločnice za številna gospodinjstva, ki živijo v negotovih razmerah. So večji slovenski mediji odigrali svojo vlogo? So nas dovolj nagovarjali vodilni?  Resnično pogrešam spodbudne besede in priporočila vsem državljanom v tej, »aktivni« in zdravi smeri.

Ne nazadnje socialno in fizično distanciranje še posebej prizadene mlade, saj se šport pogosto uporablja kot orodje za spodbujanje sodelovanja in športnega duha, spodbujanje spoštljivosti konkurence in učenja obvladovanja konfliktov. Brez športa mnogi mladi izgubljajo sistem podpore, ki ga je zagotavljala takšna udeležba. Virtualni trening je v tem času prej izjema kot pravilo.

Pod črto.

Možnosti za gibanje, z upoštevanjem varnostnih ukrepov!,  je v Sloveniji še vedno veliko. Narava vabi in zdravi. Saj veste, da je narava najboljši zdravnik 😊

Moje priporočilo je: sprostite se in naberite si moči z dejavnostmi zunaj štirih sten, na svežem zraku, sami ali v družbi najbližjega, z upoštevanjem varnostnih ukrepov. izkoristite moč sonca ter z njim “dobavite” vitamin »D«. Če je možno, se virtualno srečujte, poklepetajte in tudi nasmejte s prijatelji. Sprejmimo in navadimo se na zdajšnjo realnost in odženimo misli na morebitno “črno” zimo. Bodimo v tej zgodbi ali če hočete v “tem športu” enotni, vsi za enega, eden za vse, dokažimo, da smo, v vseh pogledih “športen narod”  in skupaj, čimprej, premagajmo COVID-19. Saj res, tudi na virtualni Ljubljanski maraton ne pozabimo. Sprejmimo izziv, tecimo v svojem tempu in po svoji trasi.

Srečno in ostanite zdravi 😊

Deli ta članek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email